Prawo pracy jest jedną z dziedzin prawa najbliższych przedsiębiorcom, w tym restauratorom. Wiele aspektów organizacyjnych funkcjonowania lokalu jest wręcz podporządkowana jemu. W ramach walki z kryzysem wywołanym epidemią uchwalono kolejny duży pakiet zmian – tzw. Tarczę Antykryzysową 4.0, która w istotny sposób ingeruje w przepisy prawa pracy.

Chociaż stan epidemii wciąż trwa, to stopniowo znoszone są niektóre ograniczenia w prowadzeniu działalności gospodarczej. Obejmuje to również branżę gastronomiczną. Ponieważ jednak wciąż nie możemy uznać, że zagrożenie minęło, powrót do całkowitej normalności jest uznawany za niebezpieczny. Jednym z pomysłów ustawodawcy na elastyczne regulowanie nakazów związanych z funkcjonowaniem podczas epidemii jest wprowadzenie instytucji zaleceń sanepidu. Pojawia się wiele pytań i problemów interpretacyjnych z tym związanych. Czy zalecenia są więc wiążące? Jaka kara grozi za ich złamanie?

Stan epidemii wprowadzony na terenie Polski w wyjątkowy sposób dotknął restauratorów. Przede wszystkim zabroniono podawania w lokalu posiłków, w związku z czym jedną możliwością pozostała sprzedaż na wynos oraz w dowozie. Inną dolegliwością jest zakaz zgromadzeń. Początkowo dotyczył on tylko tych przekraczających 50 osób, jednak obecnie tego limitu już nie ma. Jak ma się to do zaplanowanych z dużym  wyprzedzeniem wydarzeń i imprez? Co zrobić z zadatkami i zaliczkami wpłaconymi wcześniej?

Internet jest obecnie jednym z podstawowych narzędzi marketingowych w gastronomii. Pozwala dotrzeć bezpośrednio do gości, stąd bardzo duża część restauratorów prowadzi aktywnie strony internetowe i profile na przeróżnych portalach społecznościowych. Sieć ma jednak także swoje ciemne oblicze.

Najem lokalu pozostaje najpopularniejszą oraz najpraktyczniejszą drogą pozyskania lokalu do prowadzenia działalności gastronomicznej. Jest to umowa uregulowana w kodeksie cywilnym, jednak strony mogą w znacznej części dokonać własnych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb ustaleń. Restaurator powinien więc dla własnego bezpieczeństwa zaprzyjaźnić się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi najmu. Jakie są więc jej kluczowe elementy i punkty z punktu widzenia prowadzenia restauracji?

Chociaż obrót bezgotówkowy staje się coraz powszechniejszy, to nie wpływa na zwyczaj dawania napiwków. Są to zazwyczaj drobne kwoty przeznaczone dla obsługi lokalu – kelnera, barmana, a czasem kucharza w uznaniu wykonywanej przez nich pracy. Czy jednak takie świadczenia mogą rodzić obowiązki na gruncie prawa podatkowego lub składek ZUS? A jeżeli tak, to jakie i kto powinien je spełnić?

Nie zawsze gośćmi restauratora są osoby przez niego pożądane. W pewnych sytuacjach jest to obiektywnie uzasadnione. Mało kto chce obsługiwać klientów pod wpływem alkoholu, czy też agresywnych. W ostatnim czasie głośno było o sprawie restauracji, która zabroniła wstępu dzieciom poniżej 6. roku życia. Nie jest to odosobniony przypadek w skali kraju. Czy taki odgórny zakaz restauratora jest dopuszczalny?

Najpopularniejsze